Cerita saya. + 0 comment(s)

*gambar takde kene mengena dengan post* hehe

Harini saya plan nak bayar yuran makanan. dah lambat ni nak bayar. da lama aku pegang duit ni. jadi kena bayar cepat. aku pun masukkan rm500 dalam wallet aku dan bawak pergi sekolah. aku nak masukkan wallet dalam poket baju sekolah tapi takmuat jadi aku pegang di tangan.

lepas perhimpunan,bahagianya saya nak gi kelas bi :)) before tu,pergi tengok ranking dulu. leklu brother hafiz selalu masuk lambat haha :p lagi 'bahagia' bila tengok ranking. ranking aku layak diketawakan je. Ranking aku bukan la dekat kertas first yang ditampal. heh. Dah boring tengok ranking,straight gi kelas bi and then baru sedar wallet takde.hilang. Alangkah terkojotnya saya (hamboii) masa time discuss pasal paper bi,tak fokus langsung. dok ingat dekat wallet yang ada rm500++ , ic, gambar , nametag kesayangan. then,i could feel my tears on my cheeks as i was so worried i could die.

after kelas tu,,monitor aku suruh report dekat brother. mula mula aku takut nak report tapi dia paksa aku report jugak. tencho is a good monitor ya know *respect* then, i cried ((againn)) in front of budak lelaki as i told the story to brother T.T siapa je weh tak nangis rm500 hilang. parents aku penat penat dapatkan duit 24/7 penat bekerja, and aku senang senang hilangkan rm500 without a split of seconds. what a good daughter i am. After report tu,brother terus ws all the teachers "Nur Ain Najiha binti Kamaruddin 4 Bijak hilang wallet duit rm500++" *send*

aku masuk je bilik guru. haa kau. berapa ramai cikgu duk membebel dekat aku pasal duit. PADAN MUKA AKU. aku pasrah redha berserah. aku tau aku salah. aku memang layak dibebelkan. aku memang layakkkkkkk kena marah.aku faham cikgu cikgu concern pasal aku.takpe. then aku gi call my mum,menangis and then my mum was so angry and she immediately ended the call after she roared at me. aku menangis gila gila tersedu sedu depan public phone tu,thinking how can i be so careless and stupid.

Nasib baik ada friends and teachers yang baik hati,persuaded me. Masa zohor aku berdoa supaya Allah jumpakan aku dengan wallet aku,supaya Allah permudahkan urusan aku,supaya Allah lembutkan hati mami.aku istighfar banyak banyak. then aku tried call  mami lagi sekali. nervous ok. mami picked up the phone and she sounded so calm like nothing bad were happened that day. "Haa hello,mami dah call hem awak. nanti mami bank in dekat guru tingkatan awak duit yuran. lepas ni awak dah takpayah pegang duit dah." ... "haa takpela,kalau dapat jumpa ic pun dah bersyukur dah. ic leceh nak buat" ... fuh lega.


. . . . . . . . . . .  . . . . . . .  . . . . . . . .  . . . . . . . . 


After riadah,Cikgu Ramli nak jumpa aku. Cikgu kata "tadi ada budak jumpa wallet, ni ke wallet awak?" *keluarkan wallet aku* aku punyalah melompat macam orang gila kat situ. faham tak betapa happynya aku,betapa desperatenya aku nak wallet tu. faham tak?!! then cikgu tunjuk gambar budak yang jumpa wallet aku. and i recognised him. the whole school kenal duh. Thank Allah,yang jumpa wallet aku adalah hamba Allah yang sangat jujur dan amanah.Syukran. aku rasa sangat sangat sangat bersyukurrrr.

Nampak tak apa hikmah dekat sini?

Once Allah tests us,always husnudzon. Dont give up too early. When something bad happened to us, u will know only Allah the Almighty can help us. make du'a. Alhamdulillah Allah granted my prayer to ease everything and to soften my mum's heart. La haula wala quwwata illa billah (tiada daya dan kekuatan melainkan dengan kehendak Allah) Have faith on Allah and dont underestimate the power of istighfar. tau tak vapa kelebihan istighfar?
“The one who (regularly) says Istighfaar, that is, frequently repent to Allah Ta’aala for sins committed, Allah Azza Wa-Jal will open a path from poverty and difficulties. All sorrow and hardship will be removed, and in its place prosperity and contentment granted. One will receive sustenance from unimagined and unexpected sources.” -Rasulullah SAW
Allah uji sebab Allah sayang kita. Allah nak kita ingat dekat Dia dan minta kita bersujud kepadaNya. Mungkin after all this time,aku terlalu leka dan lalai. Bila datang sikit ujian Allah,aku dah menggelabah. Baru nak ingat Allah. memang bila kita dah susah,miskin,desperate,sedih baru kita nak ingat Pencipta kita. Hinanya aku.

Harap dapat ambil pengajaran from my own story. hehe. dah lama tak update blog so imma bit eksaitedd! ok sebelum terlupa,saya Nur Ain Najiha binti Kamaruddin ingin mengucapakan selamat menjalani ibadah puasa nanti.Perbanyakkan ibadah. Semoga Ramadhan kali ini bermakna untuk kita dan bukan hanya tahan perut dari lapar dan dahaga sahaja. Kutiplah seberapa banyak pahala di bulan Ramadhan nanti. In shaa Allah. Maafkan salah silap saya selama saya berblogging ((macam ada orang baca je blog ko ain)) Maaf kalau ada yang terasa dan takpuas hati,maaf kalau terkasar bahasa. Maafkan saya. Assalamualaikum.


Ain xoxo,
26.6.14
Pulang bermalam puasa.




source:google


















"You might see the calamity as a calamity in itself,but you never know ;perhaps through it Allah brings about good for you"