Interview JPA-MARA 2016 + 0 comment(s)
Assalamualaikum! :D

kk buat anda yang mencari dekat internet blog yang tulis pasai pengalaman iv jpa-mara dalam negara. Ya tahniah anda di tempat yang betul! haha tapi yang dok cari pasai iv luar negara ini bukan tempatnya okayyy.

before aku gi iv pun aku dok google blog yang tulis pasal iv dalam negara. SATU PUN TAKDE. semua luar negara je sakit hati. Ni ha aku wakil sorang tulis you better be grateful hehe.

Ok seperti yang dia suruh pakai baju putih,seluar tracksuit and kasut sukan. Kau mesti ingatkan dia suruh kau sit up la lompat bintang la lari keliling padang la daki gunung la but no. dia cuma nak kita selesa and seragam. thats it takyah pikir lelebih :)

macam aku iv di kolej yayasan saad and petang pukul 2.30 ptg. and aku cem malas gilaaaaaaaa nak pergi sebenarnya tapi nak sangattttttt scholarship tu. haha cant u just give me the scholarship already? heh. kalau dulu mohon scholarship dalam negara takperlu pun iv bagai ni sampai kat aku hamek ko semua benda nak ada iv bagai T_T serius sedih gila.

k sambung,pastu pastu dah daftar tunggu dekat waiting room and ada ice breaking jap. semua sporting takde pun yang pasif ke apa. best ah dapat kenal kawan baru :D

there u go hehe

iv terbahagi kepada dua bm session and bi session. bm session group discussion and bi session iv individual.

bm session:
tajuk(cth): transfromasi tol elektronik
group discussion(30 mins)
presentation(15 mins)

and personally aku rasa bm lagi susah sebab dia pasal facts,current issues and general knowledges dan berlaku banyak kesilapan kerana tidak boleh menggunakan bahasa rojak. jadi anda kena berbahasa baku sebaku-bakunya. even perkataan 'okay' pun tidak dibenarkan. kalau kau kata 'ok' nanti panel akan be like "ok tiada dalam b.melayu standard" and kau pun baru tahu rupanya. hahaha. panel aku masa tu jenis yang suka provoke so memang susah la. SUSAH GILA YA SUSAH KO JANGAN NAK RILEK RILEK PERGI BACA SOK KABO SEKARANG.

then dah keluar semua lega dah habissssss and was like oh ok good job everybody!! (padahal teruk kena bash dengan panel sebab takbaca suratkhabar -_- aku la tu)

pastu tak sempat nak tarik nafas lagi ko dah kena pergi ke next session....

bi session: interview individual dalam kumpulan. Paham tak? haha

i mean dia tanya soalan tu sorang2 la and bi ni is more relaxing and less stressful. contoh soalan dia tanya:

ok tu je aku ingat and Alhamdulillah most of the questions aku memang dah hafal jawapan hua hua hua. tapi kau kena tau jugak fakta seperti who is our minister of health? minister of finance? tell me rukun negara in english? ha ko. tengok panel la and my panels tak provoke sangat. dia cem angguk je la budak ni cakap apa macam malas nak layan pun ada. hahaha.

ok tu je dah boleh balik!! yayyyyy dah habis tahniah dearself haha wtv it is,just tawakal je la. kalau ada rezeki ada la. doakan saya dapatttt. AAMIIN CEPAT.

 eksaited noh aku.
(dari kiri: syawana,saya,syifa,alia and fatin :D)

saya nombor 1 fatin nombor 2 malangkah kami? :')

kkbai nak baca surat khabar ni! Assalamualaikum.